Ga naar hoofdinhoud

Tijdens een crisis

Bij brand, ramp of crisis nemen we de regie en treden we op de voorgrond. Dan werken we samen met inwoners, bedrijven en andere hulpverleningsorganisaties om zo snel mogelijk terug te keren naar een veilige situatie.

Liveblog

Is er een crisis gaande en ben je op zoek naar meer informatie?

Ga naar ons liveblog

Wat jij kunt doen tijdens een crisis

Bij een noodsituatie of ramp is het voor je eigen veiligheid van belang dat je weet wat er aan de hand is. En dat je weet wat jij kunt doen en hoe je jezelf op de hoogte kunt houden.

Lees hier wat jij kunt doen

NL-Alert

Bij grote incidenten krijg je een NL-Alert. Dat is een tekstbericht van de overheid dat je ontvangt op je mobiele telefoon. Er staat informatie in over wat er aan de hand is en waar. Ook staat erin wat je moet doen en waar je meer informatie vindt.

Sirenes

De sirene gaat. Is het de eerste maandag van de maand om 12.00 uur? Dan is er niks aan de hand. Je hoort op die dag de maandelijkse sirenetest. Hoor je de sirene op een ander moment? Dan is er gevaar. De sirene gaat om je te waarschuwen. Blijf veilig en volg deze vijf stappen als in Groningen de sirene gaat. 

GRIP-opschalingsniveaus

GRIP staat voor Gecoördineerde Regionale IncidentenbestrijdingsProcedure. Hoe groter de ramp, hoe meer partijen betrokken zijn. Maar hoe weet iedereen wat te doen? En wie zorgt ervoor dat de hulp goed verloopt? Dat is allemaal geregeld in GRIP.