Ga naar hoofdinhoud

Terugblik GRIP 1-incident: omgevallen kraan bij IKEA

Afgelopen dinsdag viel een grote kraan om aan de achterzijde van IKEA. Omdat de kraan mogelijk op een gasleiding was gevallen, besloot de brandweer op te schalen naar GRIP 1. Zo konden alle betrokken partijen gestructureerd met elkaar overleggen en alle mogelijke scenario’s bespreken.

Toen Officier van Dienst (OvD) Harm de Bruin van de brandweer aankwam bij IKEA, waren er al mensen van de Gasunie aanwezig. Zij bevestigden het risico van een gaslek. De brandweer mocht daarom geen verkenning doen en moest 50 meter afstand houden. Harm: ‘IKEA bevond zich benedenwinds op minder dan 10 meter, dus besloten we te ontruimen. Want als er toch gas vrijkomt en je hebt niet ontruimd, ben je te laat.’ Omdat een deel van de parkeerplaats was afgesloten, konden niet alle bezoekers van de woonwinkel gelijk naar huis. De gemeente regelde dat zij eerst werden opgevangen in het politiebureau aan de Sontweg en later in de Oosterpoort.

Onzekerheden en knelpunten

Er was op dat moment nog maar weinig informatie beschikbaar en er waren veel onzekerheden. Harm: ‘Bovendien hadden we de situatie niet zelf kunnen bekijken en moesten we het dus doen met informatie die we van anderen kregen. De kans dat de leiding beschadigd was, was reëel. Ook lekte er olie uit de kraan. Daarnaast waren er veel verschillende partijen betrokken: naast de brandweer de GHOR, gemeente, politie, IKEA, waterschap, Gasunie en handhaving. Door op te schalen naar GRIP 1 konden we gestructureerd, met alle partijen, het incident bespreken en bekijken waar de knelpunten lagen.’ GRIP (Gecoördineerde Regionale Incidentenbestrijdingsprocedure) is een procedure voor als de hulpdiensten gecoördineerd moeten samenwerken tijdens een grote ramp of crisis. Toen de gasdruk eenmaal was verlaagd, kon de brandweer een verkenning doen en bleek dat de kraan 80 centimeter naast de gasleiding was gevallen.

Juiste keuzes

Toch is Harm blij met de keuzes die zijn gemaakt. ‘Achteraf weet je precies hoe het zit, maar op dat moment niet. Dan moet je het doen met de informatie die je hebt. We gingen er vanuit dat de kraan op de gasleiding was gevallen, en dan hadden we een serieus veiligheidsprobleem gehad. Gelukkig bleek dat niet het geval.’ Harm kijkt positief terug op de inzet. ‘De samenwerking met IKEA en de OvD van de politie verliep soepel. We hebben met elkaar de juiste keuzes gemaakt op basis van de beschikbare informatie.’

Snelle ontruiming

Ook vanuit IKEA kijken ze positief terug op de afwikkeling van het incident, vertelt woordvoerder Franck van Rieke. ‘De samenwerking was goed, en er is adequaat gehandeld door de veiligheidsdiensten. De ontruiming verliep soepel. We oefenen dan ook meerdere keren per jaar en weten goed wat we moeten doen. Een puntje van aandacht is nog de opvanglocatie voor de bezoekers die niet naar hun auto konden. Er was wat onduidelijkheid over de opvanglocatie, waardoor sommige mensen wat langer moesten wachten. Dat gaan we binnenkort nog evalueren met de betrokken partners.’