Ga naar hoofdinhoud

Mee met brandweer en politie: een jaarwisseling vol vuur en actie

In de duisternis van Oud en Nieuw, wanneer vuurwerk de hemel verlicht en de feestvreugde hoogtij viert, staat naast de reguliere hulpverlening ook het Multi Surveillance Team (MST) paraat. Dit jaar kreeg ik, Jente Wieldraaijer communicatieadviseur bij Veiligheidsregio Groningen, de kans om tijdens de jaarwisseling deel uit te maken van dit bijzondere team. Samen met Wout van de brandweer en Gijs van de politie doorkruisen we vanaf 19:30 uur de stad Groningen in een onherkenbare dienstauto. Klaar voor een nacht vol uitdagingen en actie. 

 Voor de hulpdiensten is de jaarwisseling een van de drukste nachten van het jaar, waardoor het niet mogelijk is om naar elke melding gelijk een politieauto of tankautospuit te sturen. “We moeten het nu eenmaal doen met vier tankautospuiten”, aldus Wout.

Om de hulpdiensten en de meldkamer te ontlasten is in 2017 het MST in het leven geroepen. Het MST, bestaande uit een brandweer- en politievertegenwoordiger, verkent bij een prio 2-melding de situatie. De meldkamer in Drachten handelt zelf prio 1-meldingen af en zet prio 2-meldingen door naar het coördinatiepunt aan de Sontweg. Een prio 2-melding betekent dat het nog niet duidelijk is welke inzet nodig is voor de melding. “De brandweer bekijkt vanuit hun rol wat er nodig is om het al dan niet te blussen. En de politie kijkt vanuit openbare orde of het nodig is om de hulpdiensten te beveiligen”, vertelt Gijs. 

Stilte voor de storm? 

Oudjaarsdag om 8 uur ‘s ochtends arriveer ik op de Sontweg. Samen met Wout heb ik afgestemd dat ik gelijk de hele 24-uursdienst meepak. Ik vind het namelijk heel interessant om te zien hoe de brandweer zich voorbereidt op zo’n dag en wat de sfeer is. En het is natuurlijk ook gezellig! We beginnen de dag zoals gebruikelijk met het appel, alleen zijn er meer collega’s aanwezig dan op een reguliere werkdag. Daarna is het tijd voor oliebollen in de kantine. Er hangt een gezellige en relaxte sfeer. En zo kabbelt de dag ook voort. Ik vraag me af: is het de stilte voor de storm? 

Appel om 8 uur ’s ochtends op de kazerne aan de Sontweg.

“Je weet nooit wat je kan verwachten.” 

In de avond rond een uur of 6 wordt iedereen bijeengeroepen in de kantine. Hier wordt de laatste stand van zaken besproken. Eén ding is duidelijk: onze eigen veiligheid staat altijd voorop! Wout heeft zin om op pad te gaan, maar is ook lichtelijk gespannen. “Je weet niet wat er op je pad komt. Wat je kan verwachten.” En ik? Ik denk: laat maar komen. Wat mij betreft mag er wel wat gebeuren. Maar wel met een goede afloop natuurlijk.  

Voorbespreking van de brandweer om 18:00 uur in de kantine op de Sontweg.

Geen tijd om te rusten: meteen volle bak 

Het aantal meldingen bij de meldkamer loopt in de avond al snel hoog op. Tijdens de gezamenlijke briefing van het MST met brandweer, politie en gemeente wordt duidelijk dat we eerder gaan starten dan gepland. Vlak voordat we de auto instappen, staan Dagblad van het Noorden en RTV Noord op de stoep. Ze willen een inkijkje in de voorbereiding en het werk van het MST. Dit is een leuke uitdaging, aangezien de meldingen ondertussen binnenstromen.

Uiteindelijk lukt het Wout en Gijs om tussen de meldingen door te voldoen aan de vraag van de media. Dit heeft geresulteerd in twee mooie items waar ik als communicatieadviseur natuurlijk extra blij mee ben: Dagblad van het Noorden schreef een artikel en RTV Noord maakte een video. Nadat we de media hebben bediend, kunnen we ons volledig focussen op de binnenkomende meldingen. Dat voelt toch wel iets relaxter dan met een camera naast je hoofd.  

RTV Noord interviewt Gijs en Wout over het MST en de verwachtingen voor de nacht.

Het MST bepaalt of er een ‘treintje’ moet gaan rijden 

Dit jaar rijden we met twee MST-auto’s door de stad, opgedeeld in de gebieden Zuid-Oost en Noord-West. Bij de eerste melding worden Wout, Gijs en ik richting Hoogkerk gestuurd. Terwijl ik achterin de auto zit, bespreken Wout en Gijs ter plekke wat er nodig is. Ze hebben het over of er een politie-brandweer-milieudienst-‘treintje’ ingeschakeld moet worden, of dat één van de disciplines voldoende is. Ik ben nieuwsgierig naar wat er met een treintje wordt bedoeld.

“In het treintje zorgt de politie voor de veiligheid van de hulpdiensten, blust de brandweer de brand en ruimt de milieudienst vervolgens het afval op”, legt Wout uit. “We kijken ook of het vuur gelijk geblust moet worden, of dat het nog even kan branden. Ook deze keuze wordt zorgvuldig afgewogen, omdat we er niet elke keer een tankautospuit op af kunnen sturen.” 

 Terwijl we richting het vuur lopen in Hoogkerk, zie ik Wout en Gijs zich snel omdraaien. Naast het vuur is een ruzie gaande. Wout roept dat ik in de auto moet stappen. De keuze voor deze melding is duidelijk: de politie moet komen. Daarna rijden we snel verder. Normaal treedt Gijs natuurlijk op, maar vanavond is dit niet zijn taak. “Het gaat wel wat tegen je gevoel in, omdat je gewend bent om met je team op te treden. Maar nu ben ik de enige agent, en zijn jullie er ook nog. Dan is optreden helemaal niet veilig. En bovendien is het vanavond niet mijn taak.” 

Vanuit het perspectief van Jente in de auto van het MST, met Gijs achter het stuur en Wout op de bijrijdersplaats.

Na een paar uur voel ik me onderdeel van het team 

De rest van de avond en nacht rijden we van melding naar melding. Af en toe hebben we tijd voor een kleine plaspauze. We zien vooral veel vreugdevuren. Wout legt uit dat vuren op asfalt, vuren waar zwarte rook vanaf komt of vuren waar veel materiaal opgegooid wordt gelijk geblust moeten worden. Zo wordt mijn kennis steeds meer verrijkt.

Na een paar uur voel ik me onderdeel van het team en kijk ik aandachtig om me heen. Terwijl we over de Korreweg rijden zie ik dat er in een van de zijstraten een auto in brand staat. Snel keren we om. De eigenaar van de auto ziet ons en vertelt dat er vuurwerk in de kofferbak ligt. Even lijkt het een spannende situatie te worden, maar al snel komen onze collega’s in de tankautospuit de bocht om. Binnen no time hebben ze de auto geblust. Dan voel je je wel even trots!  

De brandweer blust een brandende auto in de Oppenheimstraat.

Samen aftellen op de Vismarkt 

Voorafgaand aan de avond hebben we met de brandweer, politie, ambulancedienst en stadsbeheer afgesproken om om 12 uur gezamenlijk af te tellen op de Vismarkt. Een mooie traditie in de hulpverleningswereld. Hier worden om 0.00 uur snel de beste wensen uitgewisseld. Binnen een kwartier hebben nagenoeg alle voertuigen met prio 1-meldingen de Vismarkt weer verlaten. 

Helaas heeft mijn team het te druk met de binnenkomende meldingen, waardoor we niet in de buurt zijn. We besluiten om naar een ander verzamelpunt van de politie te rijden. Niet helemaal wat ik voor ogen had, want collega’s van de brandweer ken ik natuurlijk een stuk beter. Maar veel tijd om hierbij stil te staan hebben we ook niet. Gelijk na 12 uur gaan we weer door naar de volgende melding! 

Aftelmoment op het hoogste punt in Hoogkerk (Johan van Zwedenlaan) met collega’s van de politie.
Aftelmoment op de Vismarkt met collega’s van de brandweer.

Coördinatie vanuit de Sontweg 

Rond 3 uur ‘s nachts neemt het aantal meldingen steeds meer af. Vanaf de Sontweg krijgen we nog melding door om richting Lewenborg te rijden. De meldingen voor het MST komen namelijk niet rechtstreeks vanuit de meldkamer, maar van collega’s van de brandweer, politie en gemeente. Zij coördineren het MST vanuit de Sontweg.

Gedurende de hele avond en nacht hoor ik Wout situaties afstemmen via de portofoon. Ook de portofoon van Gijs staan aan. Daarop horen we dat vlak bij het vuur in Lewenborg een aanrijding plaats heeft gevonden. Omdat we toch in de buurt zijn en Gijs expert is op dit gebied, helpen we de collega’s daar. Daarna is het tijd om na een lange nacht vol vreugdevuren en snelle beslissingen terug te keren naar de Sontweg.  

Collega's van de brandweer, politie en gemeente die het MST coördineren vanuit de Oude Meldkamer aan de Sontweg.

Volgend jaar weer? 

Inmiddels zijn ook veel anderen teruggekeerd op de Sontweg. Alleen in Bedum hebben collega’s het nog behoorlijk druk. Helaas kunnen wij niet veel voor hen doen, dus het zit erop. We wensen elkaar een gelukkig nieuwjaar, en voor nu nog een fijne nacht. Gijs, Wout en ik nemen afscheid. We kijken met een tevreden blik terug op de avond. Voor ons alledrie de eerste keer in het MST. Een nieuwe ervaring met andere dynamiek en een fijn team. Wat ons betreft doen we het volgend jaar weer!  

Kazerne Sontweg in de nacht aan het einde van de dienst.