Ga naar hoofdinhoud

Duurzaamheid

Veiligheidsregio Groningen vindt het belangrijk om een positieve bijdrage te leveren aan een duurzame en veilige toekomst. Duurzaamheid speelt hierin een centrale rol. Met onze verantwoordelijkheid voor veiligheid in de regio, zien wij het verkleinen van onze eigen klimaatimpact als een logische en noodzakelijke stap.

De CO₂-Prestatieladder gebruiken wij daarbij onder anderen als meetinstrument. Deze helpt ons inzichtelijk te maken hoeveel CO₂ wij uitstoten en waar mogelijkheden liggen om dit te verminderen. De ladder kent vijf niveaus van ambitie en transparantie. Op dit moment werken wij aan een certificering op niveau 3, waarmee we concreet laten zien dat wij onze eigen uitstoot monitoren, reduceren en hier actief over communiceren.

Daarnaast zetten wij verschillende initiatieven in om duurzamer te werken. Denk bijvoorbeeld aan het verduurzamen van ons wagenpark, het efficiënter gebruiken van energie in onze gebouwen en het stimuleren van bewustwording bij onze medewerkers. Zo dragen wij stap voor stap bij aan een lagere CO₂-uitstoot én een veiligere leefomgeving voor iedereen in Groningen.

Hoofddoelstelling

Veiligheidsregio Groningen wil in 2030 ten opzichte van 2024 30% minder CO₂ uitstoten.

Subdoelstellingen

Onderdeel Doelstelling
Scope 1 33 % reductie in 2030
Scope 2 Uitstoot gelijk houden
Zakelijke reizen 2 % reductie in 2030
Groene stroom 100 % toepassen van groene stroom
Alternatieve brandstoffen 8 %  reductie in 2030

Toelichting scopes

Scope 1: Directe uitstoot veroorzaakt door eigen bronnen binnen de organisatie zoals brandstof en gas.
Scope 2: Indirecte uitstoot door gebruik binnen de organisatie, maar welke elders wordt opgewekt. Bijvoorbeeld elektriciteit.

CO₂ footprint 2024

Type verbruik scope 1 Aantal Uitstoot (ton CO₂)
Aardgasverbruik 336.557 m³ 718,2
Groengas (covergisting) 9.798 m³ 7,1
Brandstofverbruik wagenpark – diesel 208.759 liter 679,7
Brandstofverbruik wagenpark – benzine 9.191 liter 25,9
Propaan 379 liter 1,3
Houtblokken 26.370 kg 2,0
Totaal scope 1 1.430,2
Type verbruik scope 2 Aantal Uitstoot (ton CO₂)
Elektriciteitsverbruik – grijze stroom 73.263 kWh 39,3
Elektriciteitsverbruik – groene stroom 1.154.333 kWh 0
Totaal scope 2 39
Business Travel Aantal Uitstoot (ton CO₂)
Zakelijk vervoer – gedeclareerde kilometers (type onbekend) 150.563 km 29,1
Zakelijk vervoer – trein (type onbekend) 33.244 km 0,1
Zakelijk vervoer – openbaar vervoer (bus, tram, metro) 465 km 0,0
Totaal business travel 29

 

CO2 footprint Q1 en Q2 2025

Type verbruik scope 1 Aantal Uitstoot (ton CO₂)
Aardgasverbruik 192.690 m³ 411,2
Groengas (covergisting) 5.635 m³ 4,1
Brandstofverbruik wagenpark – diesel 108.973 liter 354,3
Brandstofverbruik wagenpark – benzine 5.162 liter 14,4
Propaan 494 liter 0,9
Houtblokken 13.185 kg 1,0
Totaal scope 1 785,9
Type verbruik scope 2 Aantal Uitstoot (ton CO₂)
Elektriciteitsverbruik – grijze stroom 33.912 kWh 16,9
Elektriciteitsverbruik – groene stroom 587.128 kWh
Totaal scope 2 17
Business Travel Aantal Uitstoot (ton CO₂)
Zakelijk vervoer – gedeclareerde kilometers (diesel) 12.192 km 2,2
Zakelijk vervoer – gedeclareerde kilometers (benzine) 38,145 km 7,4
Zakelijk vervoer – gedeclareerde kilometers (Hybride) 4.528 km 0,8
Zakelijk vervoer – gedeclareerde kilometers (elektrisch – grijs)

 

4.167 km 0,5
Zakelijk vervoer – gedeclareerde kilometers (type onbekend) 3.294 km 0,6
Zakelijk vervoer – trein (type onbekend) 24.530 km 0,1
Zakelijk vervoer – openbaar vervoer (bus, tram, metro) 171 km 0,0
Vliegreizen 0 km 0
Totaal business travel 12

 

CO2 footprint 2024 t.o.v. helft 2025 in ton CO2

Type verbruik scope 1 2024 heel jaar Eerste helft 2025
Aardgasverbruik 718,2 411,2
Groengas (covergisting) 7,1 4,1
Brandstofverbruik wagenpark – diesel 679,7 354,3
Brandstofverbruik wagenpark – benzine 25,9 14,4
Propaan 1,3 0,9
Houtblokken 2,0 1,0
 Totaal scope 1 1434,2 785,9
Type verbruik scope 2  
Elektriciteitsverbruik – grijze stroom 39,3 16,9
Elektriciteitsverbruik – groene stroom
Totaal scope 2 39,3 16,9
Business Travel  
Zakelijk vervoer – gedeclareerde kilometers (type onbekend) 29,1 11,5
Zakelijk vervoer – trein (type onbekend) 0,1 0,1
Zakelijk vervoer – openbaar vervoer (bus, tram, metro) 0,0 0,0
 Totaal business travel 29,2 11,6

 

Subdoelstelling Doelstelling 2030 Voortgang halfjaar 2025
Scope 1 -33% +10% stijging
Scope 2 uitstoot gelijk houden* -14% afname
Business travel -2% -20% afname
Groene stroom 100% 95%
Alternatieve brandstoffen (HVO) 8% 0%
Energie (GJ) -32% +11% stijging

 

* Omdat we vrijwel 100% groene stroom afnemen en er tot 2030 steeds meer elektrische voertuigen zullen opladen op externe locaties, is berekend dat de uitstoot binnen scope 2 in de komende jaren juist kan toenemen. Het doel blijft om deze emissiestroom gelijk te houden aan de huidige situatie.

Toelichting resultaten

We zien dat de totale uitstoot in dit halfjaar is toegenomen. Dit komt vooral doordat veel maatregelen afhankelijk zijn van het vastgoed en het vernieuwen van ons wagenpark. De effecten van deze maatregelen worden pas in de komende jaren zichtbaar.

Positief is dat het zakelijk reizen aanzienlijk is afgenomen en dat we nagenoeg volledig gebruikmaken van groene stroom.

 

Onze CO2 uitstoot staat gelijk aan:

194 rondjes met de auto om de aarde te rijden
301 huishoudens met gas- en elektriciteitsverbruik
812 retourvluchten naar New York

Energiemanagement actieplan

In ons Energiemanagement actieplan staat informatie over inzicht, reductie, transparantie en participatie rondom duurzaamheid binnen onze organisatie. Wil je ons hele Energiemanagement actieplan graag bekijken? Neem contact met ons op en we sturen deze toe. Je kunt ook contact met ons opnemen als je vragen of ideeën hebt over duurzaamheid.

Stichting Positieve Impact

Veiligheidsregio Groningen neemt deel aan het initiatief van Stichting Positieve Impact. Stichting Positieve Impact is een organisatie gericht op het bevorderen van positieve veranderingen in het bedrijfsleven, met speciale aandacht voor duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen.