Hoofddoelstelling
Veiligheidsregio Groningen wil in 2030 ten opzichte van 2024 30% minder CO₂ uitstoten.
Subdoelstellingen
Onderdeel | Doelstelling |
---|---|
Scope 1 | 33 % reductie in 2030 |
Scope 2 | Uitstoot gelijk houden |
Zakelijke reizen | 2 % reductie in 2030 |
Groene stroom | 100 % toepassen van groene stroom |
Alternatieve brandstoffen | 8 % reductie in 2030 |
Toelichting scopes
Scope 1: Directe uitstoot veroorzaakt door eigen bronnen binnen de organisatie zoals brandstof en gas.
Scope 2: Indirecte uitstoot door gebruik binnen de organisatie, maar welke elders wordt opgewekt. Bijvoorbeeld elektriciteit.
CO₂ footprint 2024
Type verbruik scope 1 | Aantal | Uitstoot (ton CO₂) |
---|---|---|
Aardgasverbruik | 336.557 m³ | 718,2 |
Groengas (covergisting) | 9.798 m³ | 7,1 |
Brandstofverbruik wagenpark – diesel | 208.759 liter | 679,7 |
Brandstofverbruik wagenpark – benzine | 9.191 liter | 25,9 |
Propaan | 379 liter | 1,3 |
Houtblokken | 26.370 kg | 2,0 |
Totaal scope 1 | 1.430,2 | |
Type verbruik scope 2 | Aantal | Uitstoot (ton CO₂) |
Elektriciteitsverbruik – grijze stroom | 73.263 kWh | 39,3 |
Elektriciteitsverbruik – groene stroom | 1.154.333 kWh | 0 |
Totaal scope 2 | 39 | |
Business Travel | Aantal | Uitstoot (ton CO₂) |
Zakelijk vervoer – gedeclareerde kilometers (type onbekend) | 150.563 km | 29,1 |
Zakelijk vervoer – trein (type onbekend) | 33.244 km | 0,1 |
Zakelijk vervoer – openbaar vervoer (bus, tram, metro) | 465 km | 0,0 |
Totaal business travel | 29 |
CO2 footprint Q1 en Q2 2025
Type verbruik scope 1 | Aantal | Uitstoot (ton CO₂) |
Aardgasverbruik | 192.690 m³ | 411,2 |
Groengas (covergisting) | 5.635 m³ | 4,1 |
Brandstofverbruik wagenpark – diesel | 108.973 liter | 354,3 |
Brandstofverbruik wagenpark – benzine | 5.162 liter | 14,4 |
Propaan | 494 liter | 0,9 |
Houtblokken | 13.185 kg | 1,0 |
Totaal scope 1 | 785,9 | |
Type verbruik scope 2 | Aantal | Uitstoot (ton CO₂) |
Elektriciteitsverbruik – grijze stroom | 33.912 kWh | 16,9 |
Elektriciteitsverbruik – groene stroom | 587.128 kWh | |
Totaal scope 2 | 17 | |
Business Travel | Aantal | Uitstoot (ton CO₂) |
Zakelijk vervoer – gedeclareerde kilometers (diesel) | 12.192 km | 2,2 |
Zakelijk vervoer – gedeclareerde kilometers (benzine) | 38,145 km | 7,4 |
Zakelijk vervoer – gedeclareerde kilometers (Hybride) | 4.528 km | 0,8 |
Zakelijk vervoer – gedeclareerde kilometers (elektrisch – grijs)
|
4.167 km | 0,5 |
Zakelijk vervoer – gedeclareerde kilometers (type onbekend) | 3.294 km | 0,6 |
Zakelijk vervoer – trein (type onbekend) | 24.530 km | 0,1 |
Zakelijk vervoer – openbaar vervoer (bus, tram, metro) | 171 km | 0,0 |
Vliegreizen | 0 km | 0 |
Totaal business travel | 12 |
CO2 footprint 2024 t.o.v. helft 2025 in ton CO2
Type verbruik scope 1 | 2024 heel jaar | Eerste helft 2025 |
Aardgasverbruik | 718,2 | 411,2 |
Groengas (covergisting) | 7,1 | 4,1 |
Brandstofverbruik wagenpark – diesel | 679,7 | 354,3 |
Brandstofverbruik wagenpark – benzine | 25,9 | 14,4 |
Propaan | 1,3 | 0,9 |
Houtblokken | 2,0 | 1,0 |
Totaal scope 1 | 1434,2 | 785,9 |
Type verbruik scope 2 | ||
Elektriciteitsverbruik – grijze stroom | 39,3 | 16,9 |
Elektriciteitsverbruik – groene stroom | ||
Totaal scope 2 | 39,3 | 16,9 |
Business Travel | ||
Zakelijk vervoer – gedeclareerde kilometers (type onbekend) | 29,1 | 11,5 |
Zakelijk vervoer – trein (type onbekend) | 0,1 | 0,1 |
Zakelijk vervoer – openbaar vervoer (bus, tram, metro) | 0,0 | 0,0 |
Totaal business travel | 29,2 | 11,6 |
Subdoelstelling | Doelstelling 2030 | Voortgang halfjaar 2025 |
Scope 1 | -33% | +10% stijging |
Scope 2 | uitstoot gelijk houden* | -14% afname |
Business travel | -2% | -20% afname |
Groene stroom | 100% | 95% |
Alternatieve brandstoffen (HVO) | 8% | 0% |
Energie (GJ) | -32% | +11% stijging |
* Omdat we vrijwel 100% groene stroom afnemen en er tot 2030 steeds meer elektrische voertuigen zullen opladen op externe locaties, is berekend dat de uitstoot binnen scope 2 in de komende jaren juist kan toenemen. Het doel blijft om deze emissiestroom gelijk te houden aan de huidige situatie.
Toelichting resultaten
We zien dat de totale uitstoot in dit halfjaar is toegenomen. Dit komt vooral doordat veel maatregelen afhankelijk zijn van het vastgoed en het vernieuwen van ons wagenpark. De effecten van deze maatregelen worden pas in de komende jaren zichtbaar.
Positief is dat het zakelijk reizen aanzienlijk is afgenomen en dat we nagenoeg volledig gebruikmaken van groene stroom.