Ga naar hoofdinhoud

“Met Jan Karel hebben we een extra paar ogen in huis op het gebied van brandveiligheid”

Een werknemer die ook brandweervrijwilliger is: hoe werkt dat precies? Moet iemand altijd kunnen uitrukken vanaf de werkplek? En hoe regel je dat dan? Bij Interfurn in Winschoten weten ze na 35 jaar niet anders: zo lang is Jan Karel Smit er al in dienst, en precies net zo lang zit hij bij de brandweer. Zijn werkgever ziet eigenlijk alleen maar voordelen: “Het is een geruststellende gedachte dat er iemand bij ons werkt die verstand heeft van brandveiligheid.”

Gaat de pieper als Jan Karel aan het werk is, dan laat hij alles uit zijn handen vallen en vliegt naar de kazerne. Hij werkt als meubelmaker en gaat gewoon verder waar hij gebleven was zodra hij terugkomt in de fabriek. “Voorheen werkte ik met grote machines, die kun je niet zomaar uitzetten. Dan nam een collega het even over als ik een uitruk had. Nu hebben collega’s het vaak niet eens door als ik weg ben. Er wordt zelfs wel eens een grapje over gemaakt als ze hier in de fabriek klanten rondleiden, dan zeggen ze: dat is onze brandweerman, als hij zo wegvliegt moet je niet schrikken.”

Jan Karel Smit (rechts) met zijn werkgever Thijs Helmers

Collega’s zijn positief

Als Jan Karel een uitruk heeft onder werktijd schrijft hij de gemiste uren op en verrekent die met zijn vrije dagen. Deze constructie werkt prima; ook voor zijn werkgever, Thijs Helmers. “Het aantal uren dat Jan Karel mist valt heel erg mee. Ook is de groep waar hij werkt groot genoeg om het werk op te vangen als hij er even niet is. Ik heb nooit wanklanken gehoord van collega’s; die staan er positief in en vinden het allemaal maar goed dat hij dit doet. Ze weten allemaal dat de brandweer echt zijn passie is.”

Een bijkomend voordeel voor Thijs is een extra paar ogen op het gebied van (brand)veiligheid. “Wij zijn een houtbewerkingsbedrijf, en natuurlijk hebben we alle nodige maatregelen genomen op het gebied van brandveiligheid. Maar het is toch een geruststellende gedachte dat we iemand in dienst hebben die daar scherp op is. Zo bemoeit Jan Karel zich ook altijd wel met de keuring van de brandblussers. Een extra pluspunt is de goede connectie die we hebben met de brandweer; ze hebben hier een paar keer geoefend en kennen ons pand daardoor goed.”

Andere kijk op veiligheid

Zo ziet Jan Karel dat ook: “Ik heb net een andere kijk op veiligheid omdat ik veel ervaring heb met brand en incidenten. Dus als ik rondloop op de zaak en ik zie iets wat niet helemaal klopt, geef ik dat aan.” Daarnaast is Jan Karel hoofd bhv’er sinds hij in dienst is bij Interfurn. “Als brandweervrijwilliger word je opgeleid op het gebied van EHBO, dus ook dat ligt in mijn straatje.”

Al met al heeft het voor Thijs alleen maar voordelen dat Jan Karel ook brandweervrijwilliger is. “Op deze manier werkt het voor ons heel goed. Het hangt natuurlijk ook af van de functie die iemand heeft; stel je werkt achter een servicebalie, dan wordt het al een stuk lastiger om weg te gaan als de pieper gaat. Maar bij de functie van Jan Karel kan het prima. Dat Jan Karel zich vrijwillig inzet als brandweervrijwilliger, juich ik alleen maar toe. Mensen als hij heb je gewoon nodig in een gemeenschap. Want als je eigen huis in brand staat, wil je ook graag dat er geblust wordt.”