Ga naar hoofdinhoud

Veiligheidsregio Groningen blijft voorbereid op mogelijke aardbevingen

Hoewel de gaskraan van het Groningenveld is dichtgedraaid, is het risico op aardbevingen in onze regio nog niet verdwenen. Veiligheidsregio Groningen blijft zich daarom prepareren op het scenario van een (zware) aardbeving. In de sessie van 19 september 2024 hebben we de aardbevingsplanvorming uit 2020 onder de loep genomen om te zien waar verdere aanscherping nodig is. Hierbij waren vertegenwoordigers van alle (hulp)diensten, crisispartners en andere partijen aanwezig, zoals de politie, brandweer, GHOR, gemeenten, waterschappen, Rijkswaterstaat, het Rode Kruis, het Ministerie van Binnenlandse Zaken, het Instituut Mijnbouwschade Groningen en de Nationaal Coördinator Groningen.  

Aardbevingen blijven mogelijk

Hoe komt het eigenlijk dat er gas in de bodem onder Groningen zit? Waarom hebben we aardbevingen? En waarom blijft de kans op een beving bestaan ondanks dat de gaskraan dicht is ? Annemarie Muntendam-Bos, expert op het gebied van geïnduceerde seismiciteit bij het Staatstoezicht op de Mijnen (SoDM) heeft ons meegenomen in het verhaal van de gaswinning en aardbevingen. Door de drukvereffening als gevolg van de gaswinning blijft het risico op een aardbeving nog enkele tientallen jaren bestaan. En dus moeten wij ons als VRG blijven prepareren.

Belangrijke lessen: we kunnen het niet alleen 

Tijdens de doorleefsessie hebben we aan de hand van een scenario goed kunnen testen hoe onze planvorming uit 2020 in de praktijk werkt. Welk crisisteam gaat waarover? Waar houdt het CoPI en waar houdt het ROT zich mee bezig? En wat hebben we van onze bestuurders nodig? Een van de grootste lessen is dat we het echt niet alleen kunnen als er een grote beving komt. We hebben veel meer mensen en middelen nodig om goed te kunnen reageren. We moeten zorgen dat we snel kunnen opschalen en de juiste mensen inzetten.

Daarnaast merkten we dat er in de eerste fase na een beving ontzettend veel informatie op ons afkomt, zeker als het gaat om een aardbeving van 4.0 of hoger. Hoe gaan we om met al die informatie? En wat doen we met spontane initiatieven van inwoners? Ook kwamen nieuwe technologieën aan bod: waar we in 2018 nog nauwelijks over drones spraken, kijken we nu naar hoe we die effectief kunnen inzetten.

Opzet van de doorleefsessie: van CaCo tot burgemeester

Tijdens de sessie doorliepen we verschillende fases van een incident, van de eerste melding tot de coördinatie tussen alle betrokken partijen. Vertegenwoordigers gingen uiteen in verschillende crisisteams: de calamiteitencoördinators (CaCos) bij de meldkamer, leden van het Commando Plaats Incident (CoPI)het Regionaal Operationeel Team (ROT) en het strategische Regionaal Beleidsteam (RBT). Zo konden we oefenen met diverse scenario’s en duidelijk maken wie welke rol pakt. Door dit gezamenlijk te doorleven, weten we beter wat we van elkaar kunnen verwachten, wie we nodig hebben aan tafel en hoe we samenwerken in zo’n crisissituatie. 

Met de opgedane inzichten en reacties van de deelnemers gaan we de planvorming uit 2020 actualiseren en verwachten we tegen het eind van 2024 een nieuw Incidentbestrijdingsplan (IBP) Aardbevingen vast te kunnen stellen.